Objectpermanentie

Posted by: Josanne Verhoof in Geen onderdeel van een categorie

De zogenaamde objectpermanentie begint rond de achtste levensmaand van jouw kleintje. Je hebt misschien gemerkt dat jouw kleintje voor die tijd niet zoekt naar een speeltje of voorwerp dat uit het gezichtsveld is onttrokken. Volgens de interpretatie van de pedagoog Piaget betekent dit gedrag dat de kinderen nog niet begrijpen dat een persoon of object blijft bestaan als hij het niet langer kan zien. Voor de jonge baby’s geldt met andere woorden, uit het oog, uit het hart. Het proces van de ontwikkeling van de objectpermanentie duurt enkele jaren voordat zij dit volledig onder de knie hebben.

Reële Angst

Tijdens de ontwikkeling van de objectpermanentie is jouw kindje momenteel het besef aan het ontwikkelen dat objecten en ook mensen blijven bestaan, ook al zijn zij uit het oog onttrokken. Dit kan angsten oproepen bij jouw kleintje. Wat ook reële angsten voor hem zijn. Hierbij is het belangrijk dat je erkenning geeft aan zijn gevoelens en deze ook benoemt. Je kunt jouw kleintje hier stap voor stap bij helpen door bijvoorbeeld kiekeboe te spelen. Door telkens weer achter jouw handen te verschijnen leert jouw kleintje dat je blijft bestaan. Oefen ook door af en toe even uit het zicht te lopen en de tijd langzaam op te bouwen. Kalmeer jouw kleintje direct als hij overstuur raakt en biedt de geborgenheid die hij nodig heeft.

Verlatingsangst

Baby’tjes hebben pieken van verlatingsangst na twaalf maanden wanneer ze staan, lopen en klimmen. Die fysieke sprongen zorgen ervoor dat ze ‘s nachts vaak meer wakker worden, althans tijdelijk, en de bijbehorende cognitieve sprongen maken hen meer bewust van vreemden, plaatsen en veranderingen. De gedachte om alleen gelaten te worden, kan overweldigend zijn, en als gevolg daarvan kan er bezorgdheid ontstaan. Vaak zie je dat de kinderen gedrag in gaat zetten om te kunnen oefenen met wat er gebeurd met de omgeving, om daarvan te leren. Dus, als ik ga huilen, komen mama en papa dan terug? En doen ze dit ook echt elke keer? Ook 10 keer achter elkaar? Kortom, het is belangrijk om jouw kleintje de geborgenheid te geven die hij nodig heeft, maar daarbij wel de grenzen aan te blijven bieden waar hij ook om vraagt. Probeer slaapassociaties te creëren die hen een veilig en geborgen gevoel geven, wat hen kan helpen troosten zodra de scheidingsangst toeneemt, denk hierbij aan een structureel bedritueel waarbij je iets langer de tijd neemt om samen te knuffelen, een boekje te lezen of een liedje te zingen. Hoe meer je vasthoudt aan een vaste structuur, hoe meer voorspelbaarheid je creëert, hoe veiliger het voor jouw kindje voelt. De verlatingsangst ontgroeien de meeste kleintjes volledig als zij een jaar of twee zijn.  Bij de ontwikkeling van objectpermanentie kun je spelenderwijs zien hoe jouw kleintje dit proces doorloopt.

Het is dus belangrijk dat je jouw kleintje stapje voor stapje helpt zijn objectpermanentie spelenderwijs te ontwikkelen, waarbij je erkenning geeft aan de angsten en spanningen die hij ervaart. Vind je het fijn om hier concrete tips & tricks voor te ontvangen en dat wij persoonlijk met je meekijken door middel van dagelijkse coaching? Bekijk dan de consulten halve maan en volle maan!

Wil je in één keer alle informatie over de slaapontwikkeling van jouw kleintje en tips & tricks over opvoeding? Dan weet ik zeker dat The Sleep Dojo iets voor jou is! Door middel van video trainingsmodules, gastsprekers, webinars, Live Q&A’s , Casestudy’s en de mogelijkheid om vragen te stellen aan verschillende slaapcoaches zorgen we ervoor dat jij en jouw kleintje weer de slaap ontvangen die jullie verdienen! Bekijk The Sleep Dojo hier!

Gebruikte bronnen

Feldman, R.,S. (2016). Ontwikkelingspsychologie. Amsterdam, Netherlands: Pearson Benelux.

Mindell, J.,A. & Owens, J., A. (2015). A clinical guide to pediatric sleep: Diagnosis and 

Management of Sleep Problems. London, England: Wolters Kluwer. 

West, K. & Kenen,J. (2020). Good night, sleep tight. New York, NY: Hachette Books. 

Zimbardo, P.G., Johnson, R.L. & McCann, V. (2014). Psychologie een inleiding. Amsterdam, 

Netherlands: Pearson Benelux.

UP